Koeponnistus
Auton paperit esiin: täytyy tarkistaa, paljonko perävaunu
saa painaa. Mitoitus on saatava kohdalleen, sillä Alppien yli kapuamisesta ei
passaa tulla liian rankkaa urakkaa veturille. Perävaunuun pakattava
moottoripyörä painaa vajaat parisataa kiloa, joten sen lisäksi kärryyn ei voi
pakata paljon muuta kuin polkupyörät ja vähän kevyttä tarviketta.
Lisäksi on tarkistettava, minkä verran auton takakonttiin
mahtuu pakkauksia. Yllättävän isoksi Alfan kontti paljastuu: se vetää viisi –
kuusi isoa kassia, vaikka kovia matkalaukkuja sinne ei saa asettumaan. Koirat
valtaavat takapenkin, joten sinne ei sijoiteta tavaraa.
Olemme lähdössä matkaan perheen pikkuautolla, sillä
seitsemälle rekisteröity farmari olisi liian kömpelö ajoneuvo Kreetan kylien
kaduilla. Alfa Romeo MiTo on Lissun menopeli, jolla taittuu miellyttävästi
päivittäinen 100 kilometrin työmatka mutkaisilla paikallisteillä. Epäilemättä
se on sopiva ajokki Kreetan serpentiineille, mutta miltä se näyttää ison,
kuomullisen peräkärryn kanssa? Hieman ihmettelivät huoltoliikkeessä, kun
peräkoukku jälkiasennutettiin. No, nyt sporttiauto saa järkiintyä kunnon
perhejuhdaksi.
Kartanlukuharjoituksia
Liityimme vuodenvaihteessa Autoliittoon. Sen kautta saimme
etuja Helsinki – Travemünde –lauttamatkalle. Helmikuun lopun lumimyräkässä
posti ilahdutti Autoliiton kautta tilatulla Autoillen Euroopassa –oppaalla sekä
Michelinin 2015 karttakirjalla. ”Opas onnistuneen automatkan suunnitteluun”,
Autoliitto on otsikoinut kirjansa, jossa onkin ilahduttavan paljon tietoa. Sen
ja Michelinin nettikarttaohjelman kanssa nojatuolimatkailemme reittimme
etukäteen iltana jos toisenakin. Rätkiköön vaan räntää ulkona!
Autoliiton kirja sisältää 45 maan liikennesäännöt, tiedot
tiemaksuista, ohjeet Alpeilla ajamiseen ja jopa kissan ja koiran
maahantuontimääräykset. Kirjan päivitykset saa sähköpostiin. Toimivan tuntoinen
ja helppolukuinen opas.
Michelinin karttakirja sen sijaan ei juhli parhaalla
mahdollisella laadulla. Totesimme jo ennen tilaamista, että mittakaava 1 : 1
000 000 jättää yksityiskohdat aika olemattomiksi. Kartanlukuviitteiden
sivunumerointi ei pidä paikkaansa, mikä on iso ongelma, jos kuvittelee
tilannetta, että pitäisi vauhdissa yrittää navigoida tämän kirjan avulla. Kyllä
oikeat kartat löytyvät, mutta edelliseltä tai seuraavalta sivulta kuin pitäisi.
Muutenkin Michelinin karttojen luotettavuus sai pienen särön:
omasta paikkakunnastamme kartta puhuu puuta heinää. Järvien pirstomalla
alueella kun asumme, täällä riittää losseja ja siltoja. Kartta väittää, että
vuonna 2001 valmistuneen sillan paikalla on edelleen lossi ja sille johtaa
soratie. Esimerkiksi Eurooppa Tiekartasto, (Genimap), joka lupaa karttojen
olevan valideja vuoteen 2005 saakka, on löytänyt tuoreemman kartan, jossa silta
ja tiet ovat ajan tasalla.
Michelinin mittakaavassa Kreetan saaren tiestö ja kylät on
kuvattu hyvin suurpiirteisesti. Kylien kokoeroihin ei juuri ole kiinnitetty
huomiota, esimerkiksi Ierapetra, jonka tienoille olemme matkalla, näkyy
samankokoisena kuin pikkukylät, vaikkapa 600 asukkaan Mirtos. Ierapetra on
kuitenkin 15 000 asukkaan kaupunki. Toivoa sopii, että Michelinin Keski-Eurooppa
on ajan tasalla, Suomesta ja Kreetasta selviämme.
Vakuutukset ajan tasalle
Koska poistumme vakiosoitteesta 14 kuukaudeksi, olemme
luonnollisesti pähkäilleet myös kaikenlaisia ”mitä-jos” tilanteita niin
reissumiehille kuin Suomen-kodillemme. Päätimme kutsua vakuutusasiamiehen
kahvikupposelle miettimään kanssamme, kuinka homma hoidetaan, jos jotakin
sattuu. Tavoitteena on selvitä mahdollisimman vähäisin rahallisin riskein.
Sinänsä vakuuttaminen tietysti on rahan menoa joka tapauksessa, mutta jokainen
voi kuvitella, että yöunia Kreetalla rauhoittaa tieto, että kotona kaiken
pitäisi olla turvattuna.
Taloa käyttävät perheen nuoret vähän opiskelu- ja työtilanteiden
mukaan. Tyhjien kausien varalta talossa on murtohälyttimet ja kameravalvonta.Vakuutuksiakin parempi turva kotipesälle lienee kuitenkin naapureissa, jotka ovat luvanneet vahtia tonttia luvattomien kulkijoiden varalta. Mukaan otettavan omaisuuden turvaa matkavakuutus, johon on otettu lisäaikaa.
Samoin me saamme mennä lääkäriin vakuutuksen piikkiin, jos vaikka
eurooppalaisen sairausvakuutuskortin takaama julkinen terveydenhoito ei laman
runtelemassa maassa toimisikaan aivan mutkattomasti.
Ajoneuvojen vakuuttaminen on aika konstikas juttu,
säädöksien viidakko on tiheä. Suomalainen liikennevakuutus on voimassa niin
kauan kuin ajoneuvo on Suomen rekisterissä. Sen voimassaoloa osoittamaan
suositellaan hankittavaksi omalta vakuutusyhtiöltä ns. green card, joka on
voimassa 6 kk. Se ei kuitenkaan ole pakollinen. Meidän pitää kuitenkin ottaa
autolle ja moottoripyörälle vakuutus Kreikasta, koska oleskelumme pituus
edellyttää niiden rekisteröimistä Kreikkaan. Peräkärryn osalta aiomme toimia
niin, että panemme sen seisomaan ja palautamme liikenteeseen vasta
kotimatkalle: tällöin kotimainen vakuutus on voimassa, minkä tarkistimme
erikseen Liikennevakuutuskeskuksesta. Kasko on voimassa ulkomailla vain 3 kk.
Osa-kaskot ovat voimassa vain Pohjoismaissa (saattaa riippua vakuutusyhtiöstä).
Hiukan päänvaivaa tuottavat ajoneuvojen
yhdenmukaisuustodistukset. Ne ovat rekisteröintiin mahdollisesti tarvittavat
asiakirjat, jotka osoittavat ajoneuvojen täyttävän valmistusvuoden
voimassaolevat tyyppihyväksyntämääräykset. Toisin sanoen meidän pitää osoittaa,
että Mito ja moottoripyörämme Moto Guzzi täyttävät eurooppalaiset turvallisuus-
ja päästövaatimukset. Tuntuisi olevan itsestään selvää, kun molempia malleja
myydään Euroopanlaajuisesti. Tällaiset todistukset saisi maahantuojalta, mutta
ainakaan Suomen katsastusviranomainen ei vaadi erillisiä papereita, jos
tyyppihyväksyntänumero on rekisteriotteessa. Numero on myös ajoneuvon
tyyppikilvessä. Selvittää pitää.
Euroopan läpiajo teettää omat kommervenkkinsa. Saksa vaatii,
että koirat ovat turvavöissä. Niihin haukkumme ovat tottuneet, koska käytämme
turvavöihin kiinnitettäviä valjaita, jos ne matkustavat takapenkillä. Italiassa
autosta on löydyttävä jauhesammutin ja alkometri. Itävallassa voi saada isot
sakot, jos varusteena on automaattisesti tallentava videokamera. Navigaattori
saa ilmaista valvontakamerat kunhan ei sisällä tutkanpaljastinta, paitsi
Saksassa ei POI-pisteitä saa olla käytössä.
Sanotaan, että odottavan aika on pitkä, joten oikeastaan on
ihan kiva, että valmisteltavaa riittää. Aurinko kipuaa päivä päivältä
korkeammalle, joten kyllä se kevät sieltä tulee!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti