Sivut

22.2.2015

Menomatka buukattu!

On helmikuun puoliväli. Kesä on tullut monta pykälää lähemmäksi: paitsi että päivät ovat pidenneet, on matkan järjestelyissä tehty monta konkreettista siirtoa.


Kirjava satama Skiathoksella


Viikko sitten lukittiin viimeinen palanen menomatkasta. Hassua sinänsä, että se oli reissun ensimmäinen lauttamatka, Helsinki – Travemünde. Varaukset aloitettiin siitä päästä, jota ei saatu toimitettua netissä, mikä osoittautui lopulta suureksi säästöksi.

Karavaanimme on aika erikoinen kokoonpanoltaan. Kaksi aikuista ja kaksi koiraa, pieni henkilöauto ja peräkärry. Auton ja kärryn mittoja emme saaneet sovitettua Ateenan/Pireuksen ja Iraklionin väliseen Anekin lauttaan. Niinpä päätimme lähestyä Anek Linesiä sähköpostilla. Saman tien heitimme saman postin toisellekin yhtiölle, Minoan Linesille. Pyysimme Minoan Linesiltä tarjousta väleille Ancona– Igoumenitsa ja Pireus – Iraklion ja Anekilta väleille Bari – Igoumenitsa ja Pireus – Iraklion.

Laiva lähdössä Skopeloksesta
 
Anekilta tuli vain hintatiedot ja ohjeet nettibuukkaukseen, mutta Minoanin ystävällinen Afroditi vastasi meille kokonaisella matkatarjouksella, jossa oli yksilöity molemmat matkat ja laskettu nopean tilaajan alennukset – jos maksaisimme matkan kahden päivän kuluessa. Alennus verrattuna nettibuukkaukseen oli melkein 200 euroa, joten mitäpä tässä enää kursailemaan, varataan liput! Lisäksi ajomatka Italiassa lyheni, sillä Ancona on yli 400 kilometriä pohjoisempana kuin Bari. Todennäköisesti myös tiemaksuja kertyy näin ollen vähemmän.

Matkan loppupää oli siis lyöty kiinni. Aikatauluun tuli yksi lisäpäivä, sillä Minoan ei liikennöi Italiasta Kreikkaan torstaisin, mutta saimme vähän lisää pelivaraa Pohjois-Euroopan läpi ajamiseen. Seuraava homma oli buukata yöpymiset.

Samoksen huippuja
Täytyy sanoa, että hotellinvaraussivustot tekevät työn todella helpoksi nykyään. Trivago ja kartta, ja siinäpä se sitten melkein olikin. Ensimmäinen yö varattiin Lyypekkiin, sillä Finnlines saapuu satamaan klo 21.30. Seuraavana yönä kallistamme päät tyynyyn Saksan ja Itävallan rajamailla, vuoristomaisemissa Nesselwangin kylässä. Kolmanneksi etapiksi löytyi maaseutumajoitus läheltä Anconaa, Monte San Vitosta. Varasimme huoneet yksin tein, sillä hinnat olivat ihan kivat: 45 – 62 euroa.

Trivago ei tosin ollut tehnyt ihan kaikkia läksyjään. Ensimmäinen hotellivaraus, jonka Lyypekistä poimimme, oli Trivagon mukaan lemmikit salliva, mutta hotellin omilta sivuilta luimme, että nimenomaan lemmikkejä ei oteta kyseiseen majataloon. Onneksi tämäkin oli helppo tarkistaa netissä.

Mitenkään persoonattomaksi homma ei ole mennyt, vaikka ei tarvitsekaan soitella suoraan hotelleihin: saimme Nesselwangista sähköpostitse tervetulotoivotukset koirinemme, kaikkinemme. Meitä pyydettiin kuitenkin huomaamaan, että varaamamme huone on hyvin pieni. Vastasimme, että se ei haittaa, koska olemme vain läpikulkumatkalaisia.

Valitsimme matkareitiksi Suomesta Keski-Eurooppaan lyhimmän tien eli Helsingistä Travemündeen. Koska emme asu ihan reuna-Suomessa, yksi matkapäivä kertyy jo Helsinkiin ajamisesta. Niinpä Ruotsin kautta ajaminen oli heti pois laskuista. Baltian kautta matkustamista emme edes harkinneet.


Risteilyalus Samoksella
Matka Finnlinesillä yli Itämeren on yhtä kallis kuin loppumatkan lautat ja hotellit sekä melkein bensatkin yhteensä. Olimme tekemässä varausta ensin netistä, mutta sitten päätimme liittyä Autoliittoon ja hyödyntää sen alennuksen. Liput varattiin puhelimitse Autoliiton kautta. Tässä vaiheessa teimme ns. joustavan varauksen, jota saattoi muuttaa tai perua viimeistään kuukautta ennen matkaa, koska emme olleet vielä varmoja jatkoyhteyksistä.

Hiukan kismitti sellainen pikku seikka, että lautalla ajoneuvojen hinnat määräytyvät metrien mukaan tietyissä kategorioissa. Yhdistelmämme ylitti 8 metriä noin 10 sentillä, joten siirryimme maksamaan 12 metrin paikasta. 12 metrin ylittämisen olisi saanut ostaa yksittäisinä metreinä, mutta meidän kohdallamme hypättiin vain suoraan seuraavaan maksuluokkaan - 10 sentin takia. Tämä lisäsi kustannuksia 250 eurolla. Se on enemmän kuin kaksi kertaa matkan hotelliöiden hinta.

Saroninlahden risteily Anna 2-aluksella
Kun muutaman päivän kuluttua tarkastelimme uudelleen Finnlinesin varaustamme, huomasimme, että yhtiöllä oli tarjolla myös nopean varaajan etu, niin kuin Minoan Linesilläkin. Uusi puhelu Autoliittoon, ja lippumme hinta laski noin 200 euroa. Alennusta tuli kaikesta muusta paitsi aterioista ja koirien paikoista. Autopaikankin hinta putosi puoleen. Tämä tarjous edellytti maksamista heti. Mitäpä siinä enää jahkailemaan, kun loputkin etapit oli tässä vaiheessa jo buukattu.

Vaikka netissä on vaivatonta napsia sopiva tilaus, suora yhteydenotto ja tarjouspyyntö kannattavat. Säästimme matkakuluissa OVH-hintoihin verrattuna yli neljänneksen.


Auringonlasku Oialla

















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti