Kreetalaiset ne osaavat juhlia! Siinä missä suomalainen
kylätoimikunta kokoustaa, talkoilee ja lopulta juhlii samalla, alle kymmenen
hengen porukalla, täällä tuntuvat juhlat sukeutuvan vähän aiheesta kuin
aiheesta suit sait. Valmistelussa on mukana helposti kymmenittäin ihmisiä, ja
kun tulee aika lopettaa karkelot, nuorta ja vanhaa toimihenkilöä kulkee
keräämässä kasaan tuoleja, pöytiä ja roskia. Eikä juhlissa juroteta vaan
otetaan ilo irti!
Juhlan aihetta on monenlaista - oikeastaan tuntuu siltä,
että tarvitaan vain jonkinlainen yhteinen nimittäjä sille, että päästään
pitämään hauskaa. Olemme olleet mukana, kun on juhlittu pyhimysten päiviä,
erilaisten tapahtumien ja kesäkurssien päättäjäisiä, täysikuuta, vanhaa
oliivipuuta ja muuten vaan. Esimerkiksi marraskuun alussa kansa kokoontui
vuoristokylään juhlistamaan rakin polton aloittamista. Raki on kreetalaista
pontikkaa, todellista ystävyyden juomaa, jolla kiitellään vieraat ja lääkitään
vaivat.
Kreetalaisissa kyläjuhlissa olennaisia elementtejä ovat
syöminen ja juominen, ystävät, musiikki ja tanssi. Kesällä juhlissa oli monesti
mukana myös turisteja, jotka olivat meidän tavoin uskaltautuneet paikallisten
joukkoon. Mutta kun matkailijat lokakuussa alkoivat vähetä, saimme huomata,
että ei näitä karkeloita todellakaan turistien viihdykkeeksi järjestetä, vaan
ne ovat olennainen osa kreetalaisten tapaa pitää hauskaa. Ja voisi jopa sanoa,
että kun väki vähenee, niin pidot paranevat!
Kreetalaisten juurilla
Kun syksy kolkutteli jo ovella, lokakuun lopulla,
järjestettiin Kavousissa juhla Unesco-yhteistyön merkeissä. Amerikkalaisille
kumppaneille luovutettiin oliivipuun vesa. Se oli otettu yhdestä Kreetan
vanhimmista oliivipuista. Ruoka valmistettiin näytösluontoisesti muinaiseen
minolaiseen tapaan, onhan kyseinen puuvanhus ollut olemassa jo silloin, kun
Kreetalla vallitsi minolainen kulttuuri. Aivan jättipuun lähellä on Azorian
minolaisen kylän rauniot, ja sen asukkaat ovat aikanaan nähneet puun varttuvan
taimesta.
Saarella työskentelevä amerikkalainen arkeologi on
rekonstruoinut todennäköisen minolaisen ruoanvalmistusmenetelmän löytöjensä
perusteella. Muinaisten aikojen ateria on porissut hiilien päälle asetetuissa
saviruukuissa, joissa liha ja kasvikset ovat saaneet hautua useita tunteja.
Ruoan laitto ei ole ollut välinpitämättömän kokin hommaa, sillä hiiliä on
saanut kohentaa ja lisäillä vähän väliä monet pitkät tiimat.
5000 vuotta vanha tapa kokata |
Sunnuntainen sää oli saaren pohjoisrannikolla pilvinen,
tuulinen ja tihkuinen, mutta toista sataa henkeä parveili juhlapaikkana olevan
koulun pihalla ja sisätiloissa. Tarjolla oli minolaismenetelmällä valmistettua
kanaa ja possua eri lisukkeiden kanssa ihan ilmatteeksi, viinistä ja rakista
sai maksaakin pikkuisen.
Ja kuten asiaan kuuluu, pian alkoi soitto raikaa. En tiedä,
ovatko jo minolaiset soittaneet busukia ja liiraa, mutta ainakin satoja vuosia
vanhoja soittimia ne ovat. Perinnemusiikki, jota kreetalaiset rakastavat, on
peräisin 1800-luvun lopulta. Yhä tänä päivänä niiden sanat ja sävelet
koskettavat sielua ja saavat nuoret ja vanhat lähtemään mukaan piiritanssiin.
Vaikka koulun saliin katettujen pöytien välissä sopi juuri ja juuri kävelemään,
tanssille näytti löytyvän tilaa. Keskustella ei enää siinä vaiheessa voinut,
sillä musiikkia soitetaan aina kovaa, se kuuluu kupletin juoneen. Kreikkalaiset
puhuvat tietysti käsillään, joten heitä se ei haittaa.
Kävimme katsomassa juhlittua puuvanhusta. Sen kerrotaan
versoneen minolaiseen kylään vievän tien varrelle, ja sen iäksi on arvioitu
kasvunopeuden perusteella 3250 vuotta. Mastoeidis-lajiketta oleva puu kantaa
edelleen hedelmiä. Se on halkaisijaltaan 4,9 m
ja ympärysmitaltaan suurimmillaan 14,20-metrinen. Vuoden 2004
olympialaisissa Ateenassa maratonin voittajan seppele oli sidottu juuri tämän yksilön
oksista.
Terveydeksi – jamas!
Kreikassa pontikan teko ei ole laitonta puuhaa, jota
toimitellaan korpikuusen, tai edes sypressin, pimennossa. Anatolin
vuoristokylän koulun piha oli marraskuun ensimmäisenä päivänä varsin vitsikkään
näköinen, kun lapset leikkivät keskellä pihaa, ja nurkalla aikuiset tiputtivat
pannusta kirkasta.
Lypsylämmintä juomaa sai maistaa lääkemitallisen tai vaikka
useamman, kuka vain halusi. Vieressä kypsyi grillissä possua ja kania, ja
kaikille kuuden euron lipun lunastaneille tarjottiin lautasellinen makoisia mezejä:
fetajuustopiirakkaa, kaalikääryleitä, favaa eli papumuhennosta, paikallisia
tummia pikkutomaatteja ja oliiveja. Pöydissä oli kannussa vettä ja pulloissa
kirkasta juomaa: sitä ihteään, eli rakia.
Eikä siinä suinkaan kaikki! Kun naposteltavat oli lautasilta
hävitetty, tarjoilijat kiersivät jakamassa suuria, kuumia uuniperunoita. Niitä
seurasivat jälkiruokana halva, joka on eräänlainen vanukas, sekä
granaattiomena. Kreetalaisrouvalta pöydän toisesta päästä kuultiin villi
teoria, että jos juo alkoholia ja sitten syö granaattiomenaa, se hävittää
alkoholin vaikutuksen.
Toivottavasti moni ei uskonut granaattiomenaan, kun
juhlakansa lopulta palaili vakiasuinsijoilleen alas mutkaista vuoristotietä. Promillerajat
ovat Kreikassa autoilijoille samat kuin Suomessakin, 0,5 ‰, ja
moottoripyöräilijältä edellytetään pyöreätä nollaa. Toisaalta kreetalainen ei
asennoidukaan alkoholiin siten, että kaikki ilmainen viina on juotava.
Tanssitaan!
Ierapetrassa on useita tanssikouluja, jotka opettavat
perinteisiä kreetalaisia tansseja. Olemme nähneet ihan pieniä lapsia
oppitunnilla tapailemassa piiritanssin askelia. Ensimmäisissä kyläjuhlissa
arvelimme, että suuri osa tanssijoista oli ammattilaisia, niin taitavia he
olivat. Ehkä olivatkin, suuri osa yleisöstäkin oli turisteja. Mutta viimeistään
täydenkuun juhlissa elokuun lopussa tajusimme, kuinka tärkeä ilmaisumuoto
kreetalaiselle tanssi on. Nuoret ja vanhat yhtyvät rivitanssiin ja askelkuviot
tuntuvat olevan selkäytimessä, sillä edes keskivahva humala ei tanssijoita
sekoita.
Yksintanssi on vuorossa myöhemmin, kun muutaman kupillisen
kumonnut kreetalaisyleisö liikuttuu oikeisiin tunnelmiin. Zorbas-elokuvan
tanssikohtaus ei ole myytti, vaikka itse tanssi on elokuvaan varta vasten
keksitty. Kun yökolmelta bouzoukinsoittaja panee parastaan, ja laulaja
tulkitsee täysin palkein ikivanhaa sävelmää, jokin kreetalaissielussa värähtää.
Tuolle värinälle on saatava tulkinta.
Seuraamme, miten mies johdattaa vaimonsa pöydästä kohti
tanssialuetta, vaimo panee ujostellen vastaan. Mies ohjaa päättäväisesti naisen
areenalle ja notkistaa toisen polvensa, kumartaa päänsä ja alkaa taputtaa
rytmiä kohotetuin käsin. Nainen ottaa pari askelta rytmiä tavoitellen, sitten
pyörähtää ja hymyilee miehelle. Kohottaa kätensä, sormet taipuvat siroon asentoon
ja jalat polkevat eteen, taakse, sivuaskel, pieni hypähdys. Nainen kohottaa
kasvonsa ja antaa tanssin viedä, ystävät ja sukulaiset kerääntyvät tanssijan
ympärille kannustaen. Moni painaa päänsä nöyrästi, tanssija saa käyttää tilansa
ja esittää oman tulkintansa, hänelle annetaan tila ja rauha, tukien, tunnelmassa
myötäeläen.
Sama toistuu eri puolilla satapäistä yleisöä. Ihmisiä nousee
pöydistä tanssimaan oman tanssinsa ja ystävät polvistuvat kannustamaan. Vuorot
vaihtuvat, varsinkin miehet valitsevat tanssinsa päätteeksi ilkamoiden
ystävistään seuraavan, jonka pitää suoriutua. Joku on selvästi niin humaltunut,
että askelten myötä lähtee loivaan sivuliirtoon, mutta äkkiä se onkin vain osa esitystä,
kun tanssija koskettaa kädellä maata, mutta nouseekin sitten lähes kyykystä hitaasti
pyörähdellen jälleen täyteen seisomakorkeuteen. Tanssin tunnelma on niin
väkevä, että se liikuttaa katsojaa. Väkisin mieleen nousee kateus: voi, kunpa
minäkin osaisin!
Huvittelukeskus
Arkeologit ovat esittäneet tulkintojaan muinaisten
kreikkalaisten elämästä löytöjensä perusteella. Vaikuttaa siltä, että
kokonaisia suuria temppeleitä on pystytetty erilaisia uskonnollisia juhlia
varten. Ei kansan mielenlaatu ei ole siitä mihinkään muuttunut, vaan juhlatemppeleitä
rakennetaan edelleen.
Marraskuun alussa vierailimme hulppeassa 1500 hengen ”diaskedasi
kentrossa”eli huvittelukeskuksessa tai konserttitalossa. Se on nimetty historiaa
kunnioittaen Apollon Palaceksi ja sijaitsee Ierapetrasta pohjoiseen Katohorion
kohdalla, taajaman ulkopuolella. Ehkä syrjäisellä sijainnilla on jotain
tekemistä metelin tai kenties verojen tai tonttien hintojen kanssa, mene tiedä.
Parkkitilaa ei ainakaan ole mitenkään erityisesti tuhlailtu. Konserttitalossa
on oikein hyvä akustiikka ja riittävä ilmanvaihto, mikä on ehdottomasti
plussaa, sillä Kreikassa kun ollaan, sisätiloissa tupakoidaan ihan sujuvasti.
Artistina oli yksi tämän päivän Kreikan supertähdistä,
Antonis Remos, jota voisi verrata Jari Sillanpäähän suosionsa huipulla.
Ohjelmisto on kevyttä kreikkalaista nykyiskelmää, joka kuitenkin myötäilee
perinteistä musiikkia niin sujuvasti, että sitä kuuntelee vaikka pitäisi
enemmän perinteisestä busukimusiikista. Ja busukia saatiin kuulla myös,
nimittäin kitaristin sijaan parrasvaloissa paistattelee kreikkalaisittain aina
busukin helisevän soiton taitava muusikko. Tällä kertaa hän oli yksi parhaista
elossa olevista busukisoittajista, Manolis Karadinis.
Antonis Remos ja Manolis Karadinis |
Ensi kertaa olimme katsomassa kreikkalaista kevyttä musiikkia
livenä ja näissä mittasuhteissa. Ilta oli unohtumaton elämys kokonaisuudessaan.
Tuntui siltä, että kreetalaiset ovat pikku hiljaa toipumassa turistikauden
rasituksista ja olivat nyt nälkäisiä ja janoisia oman huvitteluvuoronsa
suhteen. Jo lämmittelybändi Vegas, joka soitti räpähtävää nykymusiikkia ja oli
varsin tasokas, TV:stä tuttu kokoonpano, sai yleisön hienosti mukaan, kun
juhlaa puolen yön jälkeen pikku hiljaa aloiteltiin.
Kun illan päätähti Remos lopulta kahden maissa yöllä
aloitti, oli kansa valmiina. Tunnelma roihahti kattoon valoshown myötä. Savuisessa
ilmassa se näytti ilotulitukselta. Musiikki soi erittäin kovalla volyymillä,
mutta uudehko rakennus on varmaan rakennettu maanjäristyksenkin kestäväksi,
joten lievästä tärinästä huolimatta akustiikka pelasi moitteettomasti.
Remos oli loistava esiintyjä. Hän oli pukeutunut t-paitaan
ja farkkuihin ja saapui yleisön eteen kuin vaatimaton vieras tuttaviensa
joukkoon. Yleisö yltyi illan mittaan erittäin tuttavalliseksi sekin, ja tähti
sai vähän väliä kainaloonsa jonkun valokuvattavaksi. Ihmeellisesti hän kykeni
koko ajan laulamaan keskeyttämättä, vaikka häntä häirittiin tämän tästä.
Salissa kierteli tyttöjä, jotka myivät kukkasia täynnä
olevia tarjottimia. Moni tuntee vanhan kreikkalaisen tavan heittää lautasia
rikki lattiaan, artistin jalkoihin. Sen on tarkoitus kuvastaa äärimmäisen
suurta tunnetta, jonka koskettava esitys saa kuulijassa aikaan. Tämä on nykyään
kiellettyä vaarallisena, ja tapa on korvattu kukkasten heittelyllä. Kokonaan yleisö
ei ole lautasten heitosta halunnut luopua, ja usein kukkasten kera artistia
päin läjähti kokonainen tarjotin kukkaryöpyn kera! Nämä tosin olivat varta
vasten tehtyjä keveitä pahviastioita, ja artisti kykeni jatkamaan esitystään
pommituksesta häiriintymättä.
Remos todella antoi yleisölle sitä, mitä se halusi. Hän osoitti
huomiota tanssijoille, antoi mikrofonin muutamalle esiintymishaluiselle, jotka
tunsivat ohjelmiston ulkoa, ja kehui, miten yleisön energia antoi hänelle
voimaa. Upeasti hän jaksoikin laulaa.
Välillä lämmittelybändi Vegas palasi tanssittamaan väkeä,
joten artistin lepotauolla yleisö ei päässyt nuokahtamaan. Esiintymislava oli bailukansaa
täynnä, ja vaikka enimmät kukkaset oli lakaistu sivuun, silti tuppasi olemaan
aika liukasta, kun mekin innostuimme nostamaan tanssijalkaa muiden mukana.
Artistien oli kiivettävä orkesterin lauteille, jotta väki mahtui tanssimaan.
Moista kreisibailaamista en ole aikoihin nähnyt, ja yleisö sentään oli
suhteellisen aikuista.
Remos palasi tauoltaan, mutta ihmiset eivät kauan antaneet
hänen hallita estradia yksin. Yleisö kansoitti lavan tanssiessaan rakastamansa
musiikin mukana, ja artisti sai hädin tuskin jalansijan reunalta. Onneksi
hänellä oli apunaan joukko hienotunteisesti ja vähäeleisesti väkeä kurissa
pitäviä turvamiehiä. He jopa osoittelivat tähdelle yleisöstä tulevia
kontaktipyyntöjä, eikä kukaan ärtynyt heidän läsnäolostaan. Remos jaksoi
viihdyttää ja laulaa, ja vahva ääni hänellä olikin.
Kun lähdimme palatsilta kello viisi tähtikirkkaaseen Kreetan
yöhön, joka marraskuisesti oli lämpötilaltaan 13 – 14 asteen luokkaa, oli
salissa vielä täysi meno päällä. Ihmiset tanssivat, tietysti pöydillä, mutta
myös käytävillä, lavalla ja vessajonossa. Remos esitti juuri kreetalaisia
perinteisiä sävelmiä, ja kaikki lauloivat mukana. Ilmeisesti menoa olisi
jatkunut vielä ainakin kuuteen. Useat kuulemma jäisivät paikalle odottamaan
aamun valkenemista, jotta voisivat ajaa hieman turvallisemmin kotiin nukkumaan
iltaan asti. Ja ehkä uusiin juhliin asti, olihan edessä vielä kaksi vapaata
iltaa, lauantai ja sunnuntai.
Artisti valokeilassa, mukana "muutama" fani |
Hei.kiva blogi seuraan tätä melkein päivittäin. Kreeta on hieno saari, paljon nähtävää ja koettavaa.
VastaaPoistaOlemme käyneet monta kertaa ja taas keväällä huhti - toukokuulla olemme tulossa kolmeksi viikoksi Agios Nikolaokseen.Sieltä suuntaamme Vain rannalle ja Kato Zakros een pariksi kolmeksi päiväksi autolla, suunnitelmissa rotkokävelyä ja lepoa.
Terveisin
Pekka Lindeman
Aivan näin,juhlat eivät lopu turistien lähtöön ja mitä juhlia sitten.Kreikkalaiset juhlat ovat mahtava kokemus!
VastaaPoistaKaikki kesän "panigirit" aamyöhön asti ja kaikki kirkkojen nimipäivät,Stefanin polttamiset,pyhimysten juhlimiset ym...you name it! Ja teillä on ollu oikein huippuartistit siellä.Ihaninta on aina se ku kansa alkaa tanssimaan ja varsinkin iäkkäämmät miehet kun he tunteella vetävät melankoolisen kreikkalaisen musiikin tahtiin muistaen menneitä aikoja.Siinä on tosi tunnelmaa.Olen aina ihmetellyt että vaikka porukat aamuun asti tanssii ne he ovat sitten jo seuraavana päivänä pirteinä touhuissaan.Meillä täällä pikkukylissä näitä juhlia kanssa riittää ja ne on aina vaan kokemisen arvoisia!Mukavat jatkot sinne Kreetalle!